О л е к с а
З А Х А Р Ч У К

живопис    •    графіка
Logo
Головна
Автор
Галерея
Статті
Фото
Посилання
Контакти
Пошук
Video





Забули пароль?
EnglishRussianUkrainian
Спостерігаючи, як простягається земля Надрукувати Надіслати електронною поштою

Олена Липсос
надруковано в  "Art Commerce Journal",
випуск 2, червень-липень 2007 р.

Український пейзажист Олекса Захарчук вперше виставляє свої роботи в Британії, транслюючи відчуття відновленого спокою своєї батьківщини.

{link}

З такою звучною і складною історією, як в Україні, - від територіальних розшматувань в ранньорадянський період, страшних втрат під час Другої світової війни, спротиву радянській владі до Чорнобильської катастрофи – найменше можна очікувати образ нації, втілений в зображеннях райської природи, землі, що знайшла мир і затишок під куполом безкрайого неба.

Український художник Олекса Захарчук був, за власними словами, безпосереднім свідком кровопролить і трагедій, що звалилися на його батьківщину. Його ж особистий досвід  поніверянь починається з участі батьків у партизанському русі, внаслідок чого він залишився сиротою. Тому не дивно, що для Захарчука реалізація його художнього таланту була солодкою мрією про втечу від жорстокої реальності, в якій він зростав, чимось священним, за  що треба триматися в непевному, суворому світі.

Захарчук звертає свій погляд до харківських пейзажів України, але в своїх роботах завжди демонструє природу ідеалізованою, майже недоторканою, симулюючи гіперреальне бачення умиротвореної землі, яке йому так і не вдалося пережити, реалізуючи заповітну мрію в якості компенсації і способу боротьби зі спогадами реального дитинства, котрі продовжували своє нав’язливе полювання на художника. Не те щоб ці пейзажі були вигадкою, вони існують, але вони є інтерпретаціями, в яких за рахунок акценту на простоті природи, редукції до головного, досягається ефект Богоподібності. Критик Олена Іванова-Солодовникова говорить про схожість художника зі скульптором, що досягається шляхом: "відмови від всього зайвого, другорядного, випадкового, залишаючи лише те, що є фундаментальним".


Живописні впливи

{link}

Рудиментарний стиль живопису Захарчука поєднує у собі експресіонізм і контурний рисунок. Він згадував Сезанна, Гогена і Матісса як прямих його натхненників, хоча з його теперішньої виставки очевидно, що зображення швидкоплинних хмар й експерименти зі світлом, характерні для Моне, повпливали тут на творчість художника. "Митець це як бжола, - зазначив Захарчук, - яка збирає нектар з багатьох квіток і перетворює його на мед. Для того, щоб наші твори були оригінальними й впізнаваними, маємо навчитися у багатьох майстрів". У "Ранній весні" художник показує нам лінійний пейзаж, майже несуттєвий, якби на картині не поставали два будинки, що стрімголов підносяться до захмареного неба, яке одночасно і вбирає, і відбиває світло від сонця, що заходить. Блакитний і бузковий домінують у цій картині, переплетені з вкрапленнями бурштинового й вигорілого помаранчевого. Ціна картини розміром 140x190 см – 8,900 фунтів стерлінгів.

"За всіма моїми полотнами лежить первинний емоційний шок від картин, що я бачу у природі". Натхнення художника виражається у подвійній манері, його роботи можуть викликати ліричний романтизм: види на імлисті пагорби, розлив пароподібних небес з ледве помітними слідами життя (міста, гори), вірність зеленим краєвидам, будь то долини, пагорби, сільські дороги чи сріблясті водні струмки, увага до тонких тональних колірних переходів. Прикладами таких робіт, в основному олійних і пастельних, можуть слугувати "Вранішній туман" (80х100 см), "Вид на Поділ" (95х160 см), "Вечір у Полтавській області" (120х142 см).

Проте такі нахили у роботах художника часто стримуються дуже раціональними інтерпретаціями природи, використанням жорстких форм і майже сірих кольорів, як у картинах "Сутінки. Річка Снов" (90х110 см), "Вечір. Річка Снов" (70х120 см), "Блакитний вечір" (122х123 см) і "Вечір на Стугні" (50х60 см).

Трохи прозаїчні, назви картин викривають чутливість автора, що поєднує класичну увагу до витончених варіацій світла з компромісною вірністю пейзажу – художник часто дозволяє притлумленій байдужості неба поглинути землю. Іноді формальність, із якою створюється зміст, означає, що композиції перебувають на межі з абстрактністю.

Незважаючи на те, яку б манеру Захарчук не обрав, у нього завжди є незаперечне відчуття тиші, випромінюваної і зображеннями безлюдних ландшафтів, і в картинах зі стадами худоби, що прямує до водопою.

Ці твори коштують від 1600 фунтів за невеликий розмір до 14 тис.фунтів за великі розміри.

Виставка у Молл була першою презентацією картин О.Захарчука в Великобританії, вона відбулася 10-19 квітня 2007 року.

 
< Попередня   Наступна >

Старий Київ.Поділ.1980-1985, полотно, олія,127 х 200

Проверка тиц